The Education and Professional Insertion of the Graduates in Political Science of the University of the Republic:

Between the Historical Legacy and the Challenges to the Future

Authors

  • Nicolás Bentancur Instituto de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República
  • María Ester Mancebo Instituto de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.26851/rucp.v26n2.2

Keywords:

undergraduate education in Political Science, political scientists, professional work, political science in Ibero-america

Abstract

This article focuses on undergraduate education in Political Science in Universidad de la República (UdelaR) through a comparative approach that uses collected data on BAs in Political Science (154) in twelve Ibero-American countries. Furthermore, the study brings up the evaluation made by political scientists and their employers on education and professional work in this field, and identifies its strengths and weaknesses. The article assumes a “mixed” conception on curricula with emphasis on both contents and skills and applies a historical approach on curricula development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2008). Conocimiento complejo y competencias educativas. IBE Working papers on curriculum issues, 8. Ginebra: UNESCO-IBE.

Altman, D. (2011). Where is Knowledge Generated? On the Productivity and Impact of Political Science Departments in Latin America. European Political Science, 11 (1), 71-87.

Altman, D. (2005). La institucionalización de la Ciencia Política en Chile y América Latina: Una mirada desde el sur. Revista de Ciencia Política, 25 (1), 3-15.

Barrientos del Monte, F. (2013). La Ciencia Política en América Latina. Una breve introducción histórica. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 20 (61), 105-133.

Bentancur, N. y Mancebo, M. E. (2017). ¿Cómo se forma a los científicos políticos en Iberoamérica? Análisis de la oferta de titulaciones de grado en Ciencia Política en doce países. Revista Española de Ciencia Política, 43, 161-185.

Bentancur, N. y Mancebo, M. E. (2013). Pensando lo público: los desarrollos de la Ciencia Política sobre Estado y Políticas Públicas en Uruguay (1987-2012). Debates, 7 (3), 9-30.

Bulcourf, P. y Cardozo, N. (2012). La enseñanza de la ciencia política en las universidades latinoamericanas: apuntes para una agenda de desarrollo. Universidades, 53, 4-15.

Buquet, D. (2012). El desarrollo de la Ciencia Política en Uruguay. Revista de Ciencia Política 50 (1), 5-29. [ Links ]

Díaz Barriga, Á. (2005). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos XXVIII (111), 7-36.

Freidenberg, F. (2014). Introducción. En Flavia Freidenberg (Ed.), La Ciencia Política sobre América Latina: docencia e investigación en perspectiva comparada. Santo Domingo: Editorial FUNGLODE - Instituto de Iberoamérica, Universidad de Salamanca. Recuperado de https://politicom15.files.wordpress.com/2016/02/flavia-freidenberg-ciencia-politica-amc3a9rica-latina.pdf.

Garcé, A. (2005). La Ciencia Política en Uruguay: un desarrollo tardío, intenso y asimétrico. Revista de Ciencia Política, 25 (1), 232-244.

Garcé, A. y Rocha, C. (2015). La Ciencia Política en Uruguay. Entre la profesionalización, la partidización y el fantasma del “movimiento perestroika”. Revista de Ciencia Política, 35, 121-144.

Gómez Hijar, B. (2008). La Ciencia Política en el Perú: el inicio de su institucionalización. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 50, 41-55.

Hawes, G. (2012). Perfil de egreso. Recuperado de http://www.gustavohawes.com/Educacion%20Superior/2010Perfil%20de%20egreso.pdf

Irigoyen, J. J.; Jiménez, M. Y. ; y Acuña, K. F. (2011). Competencias y educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16 (48), 243-266.

Leyva Botero, S. (Editor) (2013). La Ciencia Política en Colombia: una disciplina en institucionalización. Medellín: Colciencias - Asociación Colombiana de Ciencia Política - Universidad Eafit.

López, José y Montañez, Juan Pedro (2003). Cómo se obtiene la opinión de los empleadores. En Vidal García, Javier (Coord.) Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Salamanca: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte - Universidad de León.

Proyect Tuning (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.

Ramón, J. M. (Comp.) (2012). La enseñanza de la Ciencia Política en Iberoamérica. Comodoro Rivadavia: Universidad Nacional de la Patagonia.

Ravecca, P. (2010). La política de la Ciencia Política: ensayo de introspección disciplinar desde América Latina hoy. América Latina. Revista de doctorado en procesos sociales y políticos en América Latina, 9, 5-34.

Rocha, C. (2014). ¿Hacia una hegemonía del modelo mainstream norteamericano? Enfoques de la Ciencia Política en América Latina (2000-2012). Revista Latinoamericana de Investigación Crítica, 1, 133-159.

Rocha, C. (2012). La Ciencia Política en Uruguay (1989-2009): Temas, Teorías y Metodologías. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 21 (2), 97-127.

Rodríguez Zambrano, H. (2007). El paradigma de las competencias hacia la educación superior. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión XV (1), 145-165.

Serna, M., de Giorgi, A., Escuder, S., Mancebo, Ma. E., Martinez, I., y Moreira, I. (2012). La monografía de grado según sus protagonistas: estudiantes y tutores de la Facultad de Ciencias Sociales. Serie La investigación de la Enseñanza Universitaria. Montevideo: Universidad de la República.

Tanaka, M. (2005). Los estudios políticos en Perú: ausencias, desconexión de la realidad y la necesidad de la ciencia política como disciplina. Revista de Ciencia Política 25 (1), 222-231.

Tanaka, M. y Dargent, E. (Editores) (2015). ¿Qué implica hacer ciencia política desde el sur y desde el norte? Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Vidal de la Rosa, G. 2013. Ensayos sobre la ciencia política en México y Latinoamérica. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco.

Vidal García, J. (2003). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Salamanca: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte-Universidad de León.

Zabalza, M. A. (2000). Los planes de estudio en la universidad. Algunas reflexiones para el cambio. Revista Fuentes, 1, 4-13.

Downloads

Published

2017-11-29

How to Cite

The Education and Professional Insertion of the Graduates in Political Science of the University of the Republic:: Between the Historical Legacy and the Challenges to the Future. (2017). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 26(2), 27-53. https://doi.org/10.26851/rucp.v26n2.2

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>