The state as a new form of state-university relationship
Abstract
The artic1e deals with the mean s and strategies of relationships between governments and universities, emphasizing on the Latin American experiences. The author reviews different forms of coordination of the High School evaluating systems and assesses the external evaluation of the University institutions - the so called "evaluating state"- as a new regulating style. Taking into account the different configurations that the institutional evaluation has acquired in different countries, the author puts forward the hypothesis that there is a plurality of evaluating states with similar operating mechanisms and diverse strategic aims.
Downloads
References
108/E.S.
CLARK, Burton. 1992. El sistema de educación superior. Nueva Imagen-Unidad Futura-UAM. México.
COX, Cristián. 1993. "Políticas de educación superior: categorías para su análisis",en Courard (ed.), Políticas comparadas de educación superior en América Latina. Santiago,
FLACSO Chile.
DE ALBA, Alicia. 1994. "Construcción del curriculum y Estado evaluador". Pensamiento Universitario año 2, n02. BS.As.
KENT, RoIlin. 1993. La evaluación de la educación superior en América Latina: una comparación de cinco experiencias nacionales.Bs.As., CEDES DC/ES/4.}
Krotsch ,Pedro.1994. "Organización, no y evaluación universitaria", en Puiggros y Krotsch(comps.}, Universidad y evaluación. Estado del debate .. Bs.As., Rei-Ideas Aique.
LEVY,Daniel C. 1993. "El gobierno de los sistemas de edllcación superior". Pensamiento universitario año 1, n°l. BS.As.
NEAVE, Guy. 1990. "La educaCión superior bajo la evaluación estatal". Universidad Futura vol.2, n05. México.
__ y VAN VUGHT, Frans A. 1994. "Conclusión", en Neave y Van Vught (comps.), Prometeo encadenado: Estado y educación superior en Europa. Barcelona. Gedisa.
RIBEIRO DURHAM, Eunice. 1994. "Avaliacao, avaliacoes", en Marquis (comp.) Evaluación universitaria en el Mercosur. Bs.As., MCE-SPU.
SAMPAIO, Helena y KLEIN, Lucía. 1993. Políticas de ensino superior na América Latina: una análise comparada. Bs.As., CEDESDCES