The educational policies of Uruguay in the Latin American context 1985 -1994

Authors

  • María Ester Mancebo Instituto de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República de Uruguay

Keywords:

Uruguay, Educational policies, Latin America

Abstract

The m"tiele reviews the main trends in Uruguayan educational policies from 1985 to 1994, oriented towards the refounding of the democratic rules, to the growth of student enroIlment and changes in the curricula ofmiddle school, as welI as to strive towards an accurate diagnosis of the educational system. Although these trends carne forth to deal with the growing problems regarding Uruguayan education, according to the author, two basic weaknesses counterbalanced the positive effects that these actions could have achieved: the lack of organizational and administrative policies, and the nonexistence of a systemic approach -aspect that is studied in the light of Senge's theory-. FinalIy, introducing a comparaiíve perspective, the author anaIyzes similarities and differences between Uruguayan policies and those carried on by other Latinamerican countries in the period of redemocratization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANEP, "Extensión de la Educación Media al Area Rural. 1986-1990", Montevideo, Monteverde, 1990.

Braslavsky, C., "La educación secundaria en el contexto de los cambios en los sistemas educativos latinoamericanos", Revista Iberoamericana de Educación, Nro. 9, España,
1995.

Braslavsky, c.- Cosse, O., "Cómo se reforma la educación en América Latina? Trabajo preparado para PREALC-Santiago, Diálogo Interamericano, mimeo, Bs. As., 1996.

Braslavsky, c., "Reflexiones acerca de los discursos y las prácticas en las políticas educativas", en Frigerio, 0.- Poggi, M.- Oiannoni, M., Políticas, instituciones y actores en
educación, Ed. Novedades Educativas, Bs. As., 1997.

Caillods, F.- Maldonado-Villar, Ma. Helena, "Secondary education issues in Latin Arnerica", Paris, UNESCO, 1996.

CEPAL, Transformación productiva con equidad, Santiago, 1990.

CEPAL, Educación y Conocimiento: Eje de la Transformación Productiva con Equidad, Santiago, 1992.

CEPAL, "El impacto de invertir más y mejor en la educación media", Santiago, 1996.

CEPAL, Oficina de Montevideo, ¿Aprenden los estudiantes? El ciclo básico de educación media, Montevideo, 1992.

CEPAL, Oficina de Montevideo, Los Bachilleres uruguayos: quiénes son, qué aprendieron y qué opinan, Montevideo, 1994.

CODICEN, "Estatuto del funcionario docente. Asambleas docentes. Reglamento de organización y funcionamiento. 1986-1989", en Testimonios relacionados con su gestión,
Montevideo, 1989.

CODICEN, "Restitución de funcionarios destituidos. 1985-1990", en Testimonios relacionados con su gestión, Montevideo, 1990.

Consejo de Educación Secundaria, "El mayor número de liceos en toda la historia del país (período 1990-1994), ANEP, Montevideo, 1994.

Espínola, Viola (Editora), La construcción de lo local en los sistemas educativos descentralizados. Los casos de Argentina, Brasil, Chile y Colombia, CIDE, Santiago de Chile,
1994.

Kaztman, R., Marginalidad e integración social en Uruguay, CEPAL, Montevideo, 1996.

Mancebo, E.- Ravela, P., "Hacia un rediseño organizacional de la Enseñanza Secundaria en el Uruguay", CEPAL, Montevideo,1995.

Mieres, P., "Concertación: Expectativas Elevadas y Consensos Escasos", en Cuadernos del CLAEH W 36, Montevideo, 1985/4. PRIS/OPP-BID, Diagnóstico sectorial. Educación, Tomos I-IV, Montevideo, 1994.

Rama, G.W., La democracia en Uruguay, ARCA, Montevideo, 1989.

Senge, P. et al, La quinta disciplina en la práctica. Estrategias y herramientas para construir la organización abierta al aprendizaje, Ed. Granica, Barcelona, 1995.

Senge, P., La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje, Ed. Granica, Barcelona, 1992.

Senge, P.- Peters, T.- Covey, S., "Lecciones mundiales en la serie de liderazgo", mimeo, Montevideo, 1996.

Tedesco, J. c., "Nuevas estrategias de cambio educativo en América Latina" UNESCO/ OREALC, en Necesidades Básicas de Aprendizaje. Estrategias de Acción, Santiago, 1993.

Downloads

Published

2018-12-06

How to Cite

The educational policies of Uruguay in the Latin American context 1985 -1994. (2018). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 10, 101-115. https://rucp.cienciassociales.edu.uy/index.php/rucp/article/view/382