Five university dilemmas of the beginning of the century

Authors

  • Nicolás Bentancur Instituto de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República de Uruguay

Keywords:

University, Government, XXI Century

Abstract

The Uruguayan university system has undergone important changes in recent years. However, certain crucial issues remain unresolved: a satisfactory accreditation system for private sector institutions, the link between the University of the Republic and the rest of the public education system, the academic organization of Bachelor degree studies, the alternatives ways of ensuring expanded, high-quality higher education, and the public and private funding methods that could contribute to achieving this. This article describes and reflects on the policy alternatives for these issues, highlighting the need for both the government and the University of the Republic to design and implement strategic policies to overcome the deficiencies in the current system, which are having a negative repercussions on the education of the countrys most highly qualified human resources, and consequently on its potential for autonomous development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altbach, P. (2001): Educación Superior Comparada, Universidad de Palermo, Buenos Aires.

Banco Mundial (1993): Educación Superior. Lecciones desde la experiencia, Banco Mundial, Washington.

Bentancur, N. (2002b): Las políticas universitarias en la década del noventa. Análisis de cinco casos
nacionales, Inédito.

Bentancur, N. (2002a): Políticas universitarias en el Uruguay de los 90’: una crónica de inercias, novedades
y rupturas, en Mancebo et al. (comps.), Uruguay: la reforma del Estado y las políticas públicas en la
democracia restaurada (1985-2000), Banda Oriental ICP, Montevideo.

Bentancur, N. (2000): Reforma de la gestión pública y políticas universitarias, Nueva Sociedad Nº 165,
Caracas.

Brovetto, J. (1994): Formar para lo desconocido, Udelar, Montevideo.

Brovetto, J. (2001): Memoria del Rectorado, UdelaR, Montevideo, 1998 y Dirección General de
Planeamiento. Estadísticas Básicas de la Universidad de la República, UdelaR, Montevideo.

Bucheli, M. (2000): El empleo de los trabajadores con estudios universitarios y su prima salarial, Documentos
de Trabajo del Rectorado Nº 8, Montevideo.

CEPAL (2001): Panorama Social de América Latina 19992000, CEPAL, Santiago de Chile.

Clark, B. (1983): El sistema de educación superior, Nueva Imagen, México.

PNUD (2001): Informe sobre Desarrollo Humano 2001, Mundi Prensa Libros, Nueva York.

UdelaR - Secretaría del Rectorado (2000): Algunos tópicos sobre la educación en Uruguay. Una aproximación
desde la economía, Documentos de Trabajo del Rectorado Nº 2, UdelaR, Montevideo.

UNESCO (1998b): Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción, UNESCO,
París.
UNESCO (1995): Documento de Política para el Cambio y el Desarrollo en la Educación Superior, París.

UNESCO (1998a): La contribución de la educación superior al sistema educativo en su conjunto, UNESCO, París.

Downloads

Published

2018-10-30

How to Cite

Five university dilemmas of the beginning of the century. (2018). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 14, 85-101. https://rucp.cienciassociales.edu.uy/index.php/rucp/article/view/266