Towards a new paradigm in educational policies?

the reform reforms in Argentina, Chile and Uruguay (2005-2007)

Authors

  • Nicolás Bentancur Instituto de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República

Keywords:

Education Reforms; Public Policies, South Cone

Abstract

During the 90s, the governments of the three Latin American Southern Cone countries defined and implemented fundamental transformations in their education systems entailing core aspects such as management modalities, improvements in equity and quality and changes in financing mechanisms, which were categorized as "education reforms". The governments of Argentina, Chile and Uruguay have recently promoted extensive reviews of such reforms, involving in the discussion, in different formats, multiple political and social stakeholders. As a result of those debates there are already new education laws (Argentina), recommendations for a future bill to be introduced into parliament in the current year (Uruguay) and a bill introduced into Congress (Chile). This paper examines, from a comparative perspective, the significance and scope of these novelties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUDEC. 2006. Aportes de la educación católica al debate educativo. Mimeo.

Bentancur, Nicolás. 2007. "Reformas educativas y rendimiento escolar. Reflexiones a partir de las experiencias de Argentina, Chile y Uruguay", en Cuadernos del CLAEH nº 93.

Bloque Social. 2006. La crisis educativa en Chile. Propuesta al Debate Ciudadano.

Brunner, José Joaquín. 2007. "Los principios en el Proyecto de Ley General de Educación: tres tests para probar su consistencia". Ponencia presentada al Seminario ¿Hacia una educación de calidad?, Pontificia Universidad Católica de Chile, 6 de mayo.

Comisión Episcopal de Educación Católica - Conferencia Episcopal Argentina. 2006. La Iglesia y la nueva Ley de Educación Nacional. Mimeo.

Comisión Organizadora del Debate Educativo (CODE). Actas de sesiones. Disponible en

Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación. 2006. Informe Final.

CTERA. 2006. Aportes para el debate de una nueva ley de educación. Mimeo.

FENAPES. 2006. Hacia una nueva Ley de Educación. Aportes a tener en cuenta en el proceso. Mimeo.

Gajardo, Marcela. 1999. Reformas Educativas en América Latina: Balance de una década. Preal, Santiago de Chile.

González, Juan, R. Cornejo y R. Sánchez. 2006. "Estamos dando clases: significados y perspectivas de la movilización nacional de estudiantes en Chile". En

Ministerio de Educación y Cultura. 2005. Desafíos de la educación uruguaya. Interrogantes para el debate educativo. MEC, Montevideo.

Ministerio de Educación y Cultura. 2007. Hacia una nueva Ley de Educación. En

Fuentes de Prensa: Diarios el Mercurio (Chile), Clarín y La Nación (Argentina), El País y El Observador (Uruguay) y Semanarios Búsqueda y Brecha (Uruguay).

Downloads

Published

2018-10-29

How to Cite

Towards a new paradigm in educational policies? the reform reforms in Argentina, Chile and Uruguay (2005-2007). (2018). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 16(1), 159-179. https://rucp.cienciassociales.edu.uy/index.php/rucp/article/view/240