The educational governance and teachers

incentives in Chile and Uruguay

Authors

  • Denise Vaillant Instituto de Educación de la Universidad ORT

Keywords:

governance, incentives, teacher evaluation, educational policies

Abstract

This article disseminates the results of a research conducted under a broader Global Development Network project. Under the title “Public service delivery in basic education: institutional arrangements, governance and school results in Chile and Uruguay”, the study tries to identify the factors that influence the governance of the education systems of two countries. The article focuses on the role of teacher incentives in the governance of the education systems and it places them in relation to other educational “governance factors” that mediate the way in which incentives operate. It presents a manifold of reflections regarding incentives, governance and education policies in order to assess possible implications. The findings suggest that establishing teacher incentives as public policy not necessarily has a positive effect in education quality. There are several unintended effects of the application of incentives that can only be understood when analyzing them as embedded within specific contexts.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aedo, Christian (2003). “La educación municipalizada en Chile”, en Renato Hevia (ed.), La educación en Chile, hoy. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales. pp. 137-149.

Andrews, Hans A. (2006). Awards and Recognition for Exceptional Teachers: K-12 and Community College Programs in the USA, Canada and Other Countries. Ottowa, IL: Matilda Press.

Bogliaccini, Juan A. y Fernando Filgueira (2003). “Las reformas educativas en Chile y Uruguay: descentralización orientada al mercado vs. centralismo estatista: acciones y resultados de dos modelos de transformación educativa”, Documentos de Trabajo del IPES, Número 1, Montevideo: Universidad Católica del Uruguay.

Braslavsky, Cecilia (1997). “Reflexiones acerca de los discursos y las prácticas en las políticas educativas”, en Graciela Frigerio, Margarita Poggi y Mario Giannoni (comp.), Políticas, instituciones y actores en educación, Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Balu, Rekha; Patrinos, Emiliana Harry and Vegas (2009). “GDN Educational Issues Paper”, Working Paper No. 10, Global Development Network - GDN.

Grindle, Merilee S. (2004). “Good Enough Governance: Poverty Reduction and Reform in Developing Countries”, Governance, Volume 17, Issue 4, pp 525–548.

Hay, C (1997). “Estructura y acción”, en D Marsh y G. Stoker (eds.). Teoría y métodos de la ciencia política. Madrid: Alianza

Kickert, Walter J.M., Erik-Hans Klijn, Joop F. M. Koppenjan (1997). “Introduction: a management perspective on policy networks”. En W. J. M. Kickert, E.-H. Klijn y J. F. M. Koppenjan (eds.), Managing complex networks: strategies for the public sector, London: Sage

Labadie, Gastón J.; Renato Operti, y Alejandro Retamoso, (2001). Mercado laboral interno y los salarios de los maestros en el Uruguay. Montevideo: mimeo.

Labadie, Gastón J., Alejandra Mizala, Alejandro Retamoso, Renato Operti y Pilar Romaguera (2006). “Gestión Educativa, Remuneraciones e Incentivos: Análisis Comparado de las Experiencias de Chile y Uruguay”. Documento de Trabajo No 20, Montevideo: Facultad de Administración y Ciencias Sociales. Universidad ORT-Uruguay.

Louzano, Paula y Alejandro Morduchowicz (2011). “Addressing the EFA Teacher Gap in Latin America and the Caribbean: What Makes Effective Policies and Practices”, Documento redactado para el Informe Global de la UNESCO. Addressing the EFA Teacher Gap What Makes Effective Policies and Practices, UNESCO/OREALC.

Mancebo, María Ester, Denise Vaillant, Cecilia Llambí, Gabriela González y Leticia Piñeyro (2011). “La prestación de servicios públicos en la educación básica: arreglos institucionales, gobernanza y resultados educativos en Chile y Uruguay”. Informe Preliminar para GDN, mimeo.

Meade, Benjamin y Alec Gershberg (2006). Accountability de la reforma educativa en América Latina: ¿Cómo puede o no la descentralización aumentar la accountability? PREAL, <www.preal. org>

Mizala, Alejandra y Pilar Romaguera (2005). “Teachers’ salary structure and incentives in Chile”, in E. Vegas (ed.), Incentives to Improve Teaching: Lessons from Latin America, Washington: World Bank Press.

Morduchowicz, Alejandro (2011). “Diseño y experiencias de incentivos salariales docentes”. Documento de Trabajo Nro 55. Santiago de Chile: PREAL.

Morduchowicz, Alejandro (2009). “La oferta, la demanda y el salario docente: modelo para armar”, Documento de Trabajo Nro. 45. Santiago de Chile: PREAL.

Morduchowicz, Alejandro (2002). “Carreras, Incentivos y Estructuras Salariales Docentes”, Documento de Trabajo Nro. 23. Santiago de Chile: PREAL.

OECD (2009). Evaluating and Rewarding the Quality of Teachers: International Practices, Paris: OECD.

O’Toole, Larry Jr. (2005). “Implicaciones para la democracia de una burocracia en red”, en Agustí Cerrillo i Martinez (Coord.), La Gobernanza Hoy: 10 textos de referencia, Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública. pp. 245-263.

Pérez, Guillermo y Guillermo Sandoval (2008). Sindicatos docentes y reformas educativas en América Latina: Chile. Santiago de Chile: Fundación Konrad Adenauer.

Prats Català, Joan (2005). “Modos de Gobernación de las Sociedades Globales” en Agustí Cerrillo i Martinez (Coord.), La Gobernanza Hoy: 10 textos de referencia, Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública. pp. 145-172.

Rhodes, R.A.W. (2005). “La Nueva Gobernanza: Gobernar sin Gobierno”, en Agustí Cerrillo i Martinez (coord.), La Gobernanza Hoy: 10 textos de referencia, Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública. pp. 99-122.

Rhodes, R.A.W. (1997). Understanding governance: policy networks, governance, reflexivity and accountability, Buckingham: Open University Press.

Scharpf, Fritz W. (1997). Games Real Actors Play. Boulder Colorado: Westview.

UNESCO (2009). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2009. Superar la desigualdad: por qué es importante la gobernanza, Francia: UNESCO.

Vaillant, Denise (2008). “Los sindicatos y la educación pública en América Latina: El caso Uruguay”, en Sindicatos Docentes y Reformas Educativas en América Latina. Uruguay, Rio de Janeiro: Fundación Konrad Adenauer.

Vaillant, Denise y Cecilia Rossel (2010). “El reconocimiento de la docencia efectiva: la premiación a la excelencia”, Documento de Trabajo Nº48, Santiago de Chile: PREAL.

Vegas, Emiliana (2006). “Incentivos docentes y sus efectos en el aprendizaje del alumnado en Latinoamérica”, Revista de Educación, 340, mayo-agosto, pp. 213-241.

Weinstein, José (2006). “La negociación MINEDUC-Colegio de Profesores: Chile 2000. Una visión personal”. Trabajo presentado en la IX Reunión del Diálogo Regional de Política. Red de Educación. BID.

Downloads

Published

2018-10-22

How to Cite

The educational governance and teachers: incentives in Chile and Uruguay. (2018). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 21(1), 119-141. https://rucp.cienciassociales.edu.uy/index.php/rucp/article/view/110