The permanence of low-performance schools in the Chilean educational quasi market
Keywords:
Educational (quasi) market; educational regulation mode; Chile.Abstract
We analyze the willingness to change schools in families who send their children to chronically underperforming schools in Chile. By applying more than 1000 questionnaires in five urban districts, each with alternative schools, we conclude that families are highly satisfied with schools; have few criticisms to them; are unaware of the school’s SIMCE scores; and are unlikely to change school based on their dissatisfaction with the institution. The conclusion is that these schools are not prone to change due to families’ unsatisfaction, which leads us to question the basis of Chile’s regulation of its educational system
Downloads
References
Corvalán, Javier (2010). El modo de regulación de la educación chilena en una perspectiva comparada. Disponible en: http://biblioteca.uahurtado.cl/ujah/reduc/pdf/pdf/mfn567.pdf
Corvalán, Javier, Gregory Elacqua y Felipe Salazar (2010). El sector particular subvencionado en Chile. Tipologización y perspectivas frente a las nuevas regulaciones. Disponible en: http://biblioteca.uahurtado.cl/ujah/reduc/pdf/pdf/mfn341.pdf
Corvalán, Javier y Sara Joiko (2011). “¿Hacia dónde se dirige en términos de alumnos y establecimientos el sistema escolar chileno? Hipótesis a partir de las variaciones en el período 2000-2010”. Revista Educación y Humanidades 1(3). Disponible en: http://www.educacionyhumanidades.cl/documentos/4edicion/articulos/educacion/archivo_revista_3.pdf
Cox, Cristián (2003). “Las políticas educacionales de Chile en las últimas dos décadas del Siglo XX”. En: Cristián Cox (Ed). Políticas Educacionales en el Cambio de Siglo. La Reforma del Sistema Escolar Chileno. Capítulo I (pp. 19-114). Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Dubet, Francois, Marie Duru-Bellat y Antoine Vérétout, (2010. Les sociétés et leurs école. Emprise du diplôme et cohésion sociale. Paris : Seuil.
Duru-Bellat, Marie y Agnes Van Zanten (2009). Sociologie du système éducatif. Paris, PUF.
Elacqua, Gregory y Rodrigo Fabrega (2004). El consumidor de la educación: El actor olvidado de la libre elección de escuelas en Chile. Santiago de Chile: PREAL
Gallego, Francisco y Andrés Hernando (2009). “School Choice in Chile: Looking at the Demand Side”. Documentos de Trabajo 356, Instituto de Economía. Pontificia Universidad Católica de Chile. http://www.economia.puc.cl/docs/dt_356.pdf
Maroy, Christian (2004), Regulation and Inequalities in European Education Systems. Final Report,.Université Catholique de Louvain, GIRSEF, Louvain la Neuve.
Maroy, Christian y Vincent Dupriez (2000). “La régulation dans les systèmes scolaires. Proposition théorique et analyse du cadre structurel en Belgique francophone”. Revue Française de Pédagogie 130: 73-87.
PIIE (1984). Las transformaciones educacionales del Régimen Militar, Santiago, PIIE.
Treviño, Ernesto, Felipe Salazar y Francisca Donoso (2011). “¿Segregar o incluir? Esa no debería se una pregunta en educación”. Revista de Docencia 45. Disponible en http://www.revistadocencia.cl/pdf/20111216122143.pdf
Valenzuela, Juan Pablo, Cristián Bellei y Danae de los Ríos (2008). Evolución de la segregación socioeconómica de los estudiantes chilenos y su relación con el financiamiento compartido. Documento del Trabajo. Proyecto FONIDE No. 211-2006 Ministerio de Educación de Chile. Disponible en: http://ded.mineduc.cl/mineduc/ded/documentos/FONIDE%20Informe%20FINAL%20-%20UCH%20_JPV_.pdf
Waslander, Sietske, Cissy Pater y Maartje van der Weide (2010). Markets in Education: An Analytical Review of Empirical Research on Market Mechanisms in Education. OECD Education Working Papers 52, OECD Publishing.