Ideas and political competence
reviewing the "failure" of CIDE
Keywords:
Uruguay, Politics, Economic developmentAbstract
This article studies the political process of enacting the agrarian and administrative reform recommended by the CIDE in its National Plan ofEconomic and Social Development (1965), a decade before the breakdown of the Uruguayan democratic regime. In this paper, two arguments are presented by the author. Firstly, an empirical one where he discusses the conventional approach which views the CIDE experience as a failure. Secondly, a theoretical one where he highlights the role of political competition in the new dynamics of the new paradigms. The CIDE's recommendations were not ignored by the political parties which considered them valuable political capital. The main political actors adopted them, but in aH cases adapting them to their survival strategies as weH as their ideological traditions.
Downloads
References
Arias, x. (1996), La formación de la política económica, Civitas, Madrid.
Barbato, C. (1986): "Economía", en Ciencia y Tecnología en el Uruguay, Ministerio de Educación y Cultura - CINVE, Montevideo.
Beltrán, W. (1989): Pamperada Blanca, Ediciones de la Plaza, Montevideo.
Berro, F., Dentone, C. (1980): La Reforma Tributaria: impuestos agropecuarios, Álcali, Montevideo.
Bielschowsky, R. (1998): "Cincuenta años del pensamiento de la CEPAL: una reseña", en Cincuenta años de pensamiento en la CEPAL, VoLI, FCE, Santiago de Chile.
Brunner, J. J., y Sunkel, G. (1993): Conocimiento, sociedad y política, Flacso, Santiago de Chile.
Camou, A. (1997): "Los consejeros del Príncipe", en Revista Nueva Sociedad n° 152, Nueva Sociedad, Caracas.
CEPAL (1969): El pensamiento de CEPAL, editorial Universitaria, Santiago de Chile.
CIDE (1965): Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social 1965 -1974, Compendio en dos tomos preparado por él CECEA, Montevideo.
De Armas, G. y Garcé, A. (1997): Uruguay y su conciencia crítica, Trilce, Montevideo.
Díaz, R. (1970): Una estrategia para el desarrollo: bases para un plan de cinco años, OPP, Montevideo.
Garcé, A. (1999): "La partitura, la orquesta, el director y algo más", en Lanzaro (1999): La "segunda" transición en el Uruguay, en prensa.
Geddes, B. (1991):" Agame theoric model of reform in latin american democracies", American Political Science Review, vol. 85, n02.
Goldstein, J. and Keohane, R. (1993): Ideas andforeign policy, Cornell University Press, Ithaca and London.
González, L.E.(1993): Estructuras políticas y democracia en Uruguay, FCU, Montevideo.
Gourevitch, P. (1986): Políticas estratégicas en tiempos difíciles, FCE, México.
Haas, P. (1989): "Do regimes matter? Epistemic cornmunities and Mediterranean pollution control", International Organization 43, 3, Summer.
Haggard, S. and Kaufman, R. (1992): The Politics of Economic Adjustement, Princeton University Press, Nueva Jersey.
Hall, P. (1989): The Political Power of Economic Ideas: Keynesianism across Nations, Princeton University Press, Nueva Jersey.
Hall, P. (1993): "Policy paradigms, Social Learning, and the State", Comparative Politics 23, 275-296.
Hall, P. (1997): "The role of interests, institutions, and ideas in the comparative political economy of the industrialized nations", Lichbach, M. and Zuckerman, A., Comparative
politics, Cambridge University Press, Cambridge.
Hall. P. (1986): Governing the Economy, Oxford, NewYork.
Harberger, A. (1993): "Secrets of Success: A Handful of Heroes", en American Economic Review, Vol. 83, n02.
Iglesias, E. (1966): Uruguay: una propuesta de cambio, Alfa, Montevideo.
Lanzaro, J. (1986): Sindicatos y sistema político, FCU, Montevideo.
Lanzaro, J. (1992): "Las cámaras empresariales en el sistema político", en Organizaciones empresariales y políticas públicas, autores varios, Trilce, Montevideo.
Macadar, L. (1982): Uruguay: ¿un nuevo ensayo de reajuste económico?, CINVE-EBO, Montevideo.
Melgar, A. (1979): "El plan de la CIDE quince años después, Cuadernos del CLAEH, N° 10, Montevideo.
Montecinos, V. y Markoff, J. (1994): "El irresistible ascenso de los economistas", Desarrollo Económico n0133, vol. 34, abril-junio.
Notaro, J. (1984): La política económica en el Uruguay 1968-1984, CIEDUR-EBO, Montevideo.
OPP (1973): Plan Nacional de Desarrollo 1973-1977, OPP, Montevideo.
Peters, B. (1992): "Public Policy and Public Bureaucracy", en Ashford, D., (ed.), History and Context, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh.
Prebisch, R. (1987): "Cinco etapas de mi pensamiento sobre el desarrollo", Raúl Prebisch: un aporte al estudio de su pensamiento, CEPAL, Santiago de Chile.
Quijano, C. (1986): La reforma agraria en el Uruguay, cuad. de Marcha, Montevideo.
Rama, G. (1987): La democracia en Uruguay, Arca, Montevideo.
Reich, R.(ed.) (1988): The power of public ideas, Harvard University Press, Cambridge London.
Rockman, B. (1992): "Parties, Politics, and Democratic Choice", en Ashford, D., (ed.), History and Context, University ofPittsburgh Press, Pittsburgh.
Rodríguez, O. (1983): La teoría del subdesarrollo de la CEPAL, Siglo XXI, México.
Sammarco, C .. Y Peixoto, C. (1978): "El proceso de planificación en el Sector Agropecuario", en Uruguay: Algunas experiencias de Planificación, CLAEH, Montevideo.
Sanguinetti, J. y Pacheco Seré, A. (1971): La nueva constitución, Alfa, Montevideo.
Shonfield, A. (1967), El capitalismo moderno, FCE, México.
Sikkink, K. (1991): Ideas and institutions, Comell University Press, Ithaca.
Smith, J. (1994): Intermediarios de ideas, GEL, Buenos Aires.
Solari, A. (1967): El desarrollo social del Uruguayen la posguerra, Alfa, Montevideo.
Solari, A. (1991): Uruguay, partidos políticos y sistema electoral, FCU, Montevideo.
Weber, M. (1992): Economía y Sociedad, FCE, Buenos Aires.
Weir, M. Y Skocpol, T. (1993): "Las estructuras del Estado: una respuesta keynesiana a la Gran Depresión, en Zona Abierta 63/64.