So Close and So Far:

Transparency in Local Governments in Uruguay2013-2016

Authors

  • Matías Ponce Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.26851/rucp.v26n2.4

Keywords:

transparency, Open Government, local government

Abstract

This article aims to describe the state of transparency of local governments in Uruguay in the period 2013-2016. Uruguay has made progress in the management of access to public information through the approval of an Access Law in 2008, a subsequent regulatory decree, and a pending government agency. However, compliance with the transparency law has not had the expected impact on local governments. From the levels of compliance with active transparency, the article advances in a neo-institutionalist reading regarding the poor performance that these governments have had in the period on access to public information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aloisio, C.(2004). La política desde el llano: conversaciones con militantes barriales. Cuadernos del Claeh, 27(89), 144-149.

Altheide, D. L., &Robert, P.(1979). Snow, Media Logic. Beverly Hills, CA: Sage, 9, 59-72.

Bebchuk, L., Cohen, A., &Ferrell, A.(2008). What matters in corporate governance?The Review of financial studies, 22(2), 783-827.

Blanes Climent, M. Á.(2013). La transparencia informativa de las Administraciones públicas. El derecho de las personas a saber y la obligación de difundir información pública de forma activa.Aranzadi, Pamplona.

Cunill, N. (2006). La transparencia en la gestión pública ¿Cómo construirle viabilidad?Mezones, F. (comp.), Transparencia en la gestión pública: ideas y experiencias para su viabilidad. Guatemala:BID/ Real Ministerio de Asuntos Exteriores de Noruega.

DiMaggio, P., &Powell, W. W.(1983). The iron cage revisited: Collective rationality and institutional isomorphism in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147-160.

Dodel, M.(2015). Uruguay, Sociedad e Internet: Principales Resultados de la encuesta WIP+ UY 2013. Universidad Católica del Uruguay.

Donges, P., &Jarren, O.(2014). Mediatization of Political Organizations: Changing Parties and Interest Groups?Mediatization of Politics,181-199. Palgrave Macmillan UK.

Guerrini, A.(2000). El peso político de los intendentes del interior: apuntes para una discusión a la luz de las últimas consultas electorales. Elecciones 1999-2000.Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

Lepsinger, R.(2006). Leading change: Adapting and innovating in an uncertain world.Leadership in Action, 26(2), 3-7.

Lewis, S., &Haas, L.(2003). Work-life integration and social policy: A social justice theory and gender equity approach to work and family.Ellen Kossek and Susan, Lambert, Lawrence Erlbaum Associates.

Luna, J. P.(2004).La política desde el llano: conversaciones con militantes barriales. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

March, J. G., &Olsen, J. P. (1995). Democratic governance.Free Press.

McPhee, R. D., &Canary, H.(2008). Organizational structure. The international encyclopedia of communication.

Mendel, T.(2007). Access to information.Derecho de la información N°6. México: UNAM.

Ponce, M., ySantangelo, G.(2015a ). Uruguay, el impulso y su freno en políticas de comunicación. Revista Temas de Comunicación, (29).

Ponce, M y Santangelo, G.(2015b). Índice de Transparencia Activa en Línea 2014. CAInfo, Universidad Católica del Uruguay.

Powell, W., yDi Maggio, P.(1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional.México DF: Fondo de Cultura Económico.

Ramírez Vargas, D. L.(2014).Planeación y ejecución ¿por qué se genera la brecha de implementación?, un estudio de caso del proyecto RIFOHD.Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de Colombia.

Rodríguez, J. R.(2012).Capacidad estatal subnacional en Uruguay. Un ejercicio de medición aplicado a las intendencias departamentales.IV Congreso Uruguayo de Ciencia Política, Asociación Uruguaya de Ciencia Política, 14 al 16 de noviembre de 2012.

Rothstein, B.(2001). Social capital in the social democratic welfare state. Politics & Society, 29(2), 207-241.

Strömbäck, J., &Van Aelst, P.(2013). Why political parties adapt to the media: Exploring the fourth dimension of mediatization. International Communication Gazette, 75(4), 341-358.

Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of management review, 20(3), 571-610.

Szmolka, Inmaculada(2015)Política Comparada y Sistemas Políticos: Operando con Datos e Indicadores.Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Vishwanath,Tara y Daniel Kaufmann(1999).Hacia la transparencia en las finanzas y el gobierno.Banco Mundial, 1-30.

Downloads

Published

2017-11-30

How to Cite

So Close and So Far:: Transparency in Local Governments in Uruguay2013-2016. (2017). Revista Uruguaya De Ciencia Política, 26(2), 75-102. https://doi.org/10.26851/rucp.v26n2.4