The weight of institutional origin
a hypothesis on inclusive policies in the middle school of Uruguay (2005-2009)
Keywords:
inclusive policies, path dependence, foundational institutions, Middle School, UruguayAbstract
The purpose of the analysis is the inclusive educational policies aimed at teenagers and young adults between 12 and 24, in the Uruguayan Middle and High School, developed by the authorities of public education, during the Vázquez Administration. Most of these policies were included in the action lines 1 and 2 of the components of the Net Assistance and Social Integration of the "Plan de Equidad" of 2008. On the basis of a typology that distinguishes inclusion policies according to their purpose, their incentives and their pedagogical model, I characterize the institutional regularities present in nine developed programs. To explain the variations found, I present a theoretical framework based on the concept of "path dependency" and I explore three-way institutional linkages made along the twentieth century: the constitutional norms, the legal frameworks and regulatory framework of the teaching profession and the organization of schools.
Downloads
References
anep-codicen (2009). Políticas educativas y de gestión 2005-2009. Informe a las comunidades educativas. Montevideo: ANEP.
Arim, Rodrigo; Cruces, Guillermo y Andrea Vigorito (2009). Programas sociales y transferencia de ingresos en Uruguay: los beneficios no contributivos y las alternativas para su extensión. Serie Políticas Sociales nº146. Santiago: cepal.
Aristimuño, Adriana (2010). La inclusión vista desde dentro: las tutorías como herramienta de prevención del fracaso escolar, en el marco del Programa de Impulso a la Universalización (PIU) del Ciclo Básico. Ponencia a las IX Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Sociales. Montevideo: FCS, UDELAR.
Bentancur, Nicolás (2008). Las reformas educativas de los años noventa en Argentina, Chile y Uruguay. Racionalidad política, impactos y legados para la agenda actual. Montevideo: Banda Oriental, ICP-FCS-CSIC.
Bentancur, Nicolás y Tabaré Fernández (2009). "Diagnóstico y repertorio de políticas para el rediseño institucional de la enseñanza media en Uruguay". Revista de Ciencias Sociales, vol. 25, pp.120-131.
Bleikle, Ivar (2005)."Organizing Higher Education in an Knowledge Society". Higher Education, vol. 49, pp. 31-59.
Castel, Robert (2000) ."The Roads to Disaffiliaton: insecure work and vulnerable relationships". International Journal of Urban and Regional Research vol. 24 (3), pp. 519-535.
CNCPS (2008). Plan de Equidad. Montevideo: Consejo Nacional de Coordinación de Políticas Sociales de la Presidencia de la República.
Duit, Andreas (2007). "Path Dependency and Institutional Change: the case of Industrial Control Emission in Sweden". Public Administration, vol. 85, no.1.pp. 1-22.
Dynarsky, Mark (2004). "Interpreting the Evidence from Recent Federal Evaluations of Dropout-Prevention Programs: The State of Scientific Research". En Orfield, Gary. (ed) Dropouts in America. Confronting the Graduation Rate Crisis, pp. 255-268. Cambridge: Harvard Education Press.
Errandonea, Gabriel y Rafael Rey (2009). "Las becas de apoyo económico y su contribución a las estrategias de estudio". En AAVV El Uruguay desde la Sociología, Vol. VII. Montevideo: Departamento de Sociología / UDELAR.
Fernández, Tabaré (2001). Contribución al análisis organizacional en educación. Facultad de Ciencias Sociales (UDELAR). Montevideo: Ediciones Plural.
Fernández, Tabaré (2009). "La desafiliación en la educación media en Uruguay. Una aproximación con base en el panel de estudiantes evaluados por pisa 2003". Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) vol. 7, nº4, pp. 32-49.
Fernández, Tabaré (2010). "Efectos de la escuela media superior sobre la desafiliación en Uruguay (2003-2007)". En Fernández, Tabaré (coord.) La desafiliación de la Educación Media y Superior de Uruguay. Montevideo: CSIC /UDELAR.
Fernández, Tabaré y Nicolás Bentancur (2008). "La Enseñanza Media en Uruguay: cuatro problemas estructurales y tres líneas de política para su rediseño institucional". Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación (Reice), vol 6, num. 4., 98-126.
Fernández, Tabaré y Cecilia Pereda (2010). "Explicar / intervenir". En AAVV, El Uruguay desde la Sociología vol. VIII. Montevideo: Departamento de Sociología de la Universidad de la República.
Ferrari, Rita (2009). "Formación Profesional Básica. Una deuda con la sociedad uruguaya". En Ubal, Marcelo y Bianchi, Cristiana (editores), fpb - formación profesional básica, plan 2007. Tomo 1. Montevideo: anep/ Consejo de Educación Técnico Profesional (UTU).
Fizbein, Ariel and Norbert Shady (2009). Conditional Cash Transfers. Reducing present and future poverty. Washington, D.C.: The World Bank.
Garza, Mabel and Héctor Villareal (2007). Do conditional transfers affect Poor Student Performance? Paper del World Bank. Consultado el 15 de enero de 2010 en el sitio: http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/2782001121703274255/1439264-1171379341729/SessionI_HectorVillarreal1.pdf
Goldstone, Jack A. (1998). "Initial Conditions, General Laws, Path Dependence, and Explanation in Historical Sociology". American Journal of Sociology, vol.104, no. 3, pp. 829–45.
Howlett, Michael and Jeremy Rayner (2006). "Understanding the historical turn in the policy sciences: a critique of stochastic, narrative, path dependency and process-sequencing models of policy-making over time". Policy Sciences, nº. 39: pp. 1-18.
Heuguerot, María (2002). El origen de la Universidad del Trabajo del Uruguay (1879-1916). Montevideo: Banda Oriental.
Kay, Adrian (2005). "A Critique of the Use of Path Dependency in policy studies". Public Administration, vol 83, no3, pp. 553-571. Knight, Jack (1997). Institution and Social Conflict. Massachussets: Çambridge University Press.
López, Nestor y Nora Gluz (2002). Estrategias sistémicas de atención a la deserción, la repitencia y la sobreedad en escuelas de contextos desfavorecidos; un balance de los años ‘90 en la Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.
López, Néstor; Corbetta, Silvina; Steinberg, Cora y Emilio Tenti Fanfani (2008). Políticas de equidad educativa en México. Análisis y propuestas. México, D.F.: conafe / iipe-unesco. McPartlan, J. y W. Jordan (2004). "Essential Components of High School
Dropout-Prevention Reforms" en Orfield, Gary (ed.) Dropouts in America. Confronting the Graduation Rate Crisis. Cambridge: Harvard Education Press.
Mancebo, Ester (1998). "Las políticas educativas de Uruguay en el contexto latinoamericano (1985-1994)". Revista Uruguaya de Ciencia Política, vol. 10, pp.100-115.
Mancebo, Ester y Lucía Goyeneche (2010). "Las políticas de inclusión educativa: entre la exclusión social y la innovación pedagógica". Ponencia a las IX Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Sociales. Montevideo: FCS /UDELAR.
Mancebo, Ester y Lucía Monteiro (2009). "El Programa de Aulas Comunitarias de Uruguay: un Puente hacia la Inclusión en la Educación Media". Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) vol.7 num. 4., pp. 277-291.
MESYFOD (1998) Seguimiento de la experiencia piloto 1997. Montevideo: Proyecto de Modernización de la Educación Secundaria y Formación Docente /ANEP.
Mintzberg, Henry (1996) Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.
Nahum, Benjamín, et al. (2008) Historia de la Educación Secundaria 1935-2008. Montevideo: Consejo de Educación Secundaria.
North, Douglas (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México, D.F.: Fondo de Cultura Económico.
Oecd-Pisa (2004). Learning for Tomorrow’s world. First Results from Pisa 2003. Paris: Organisation For Economic Co-operation And Development (oecd)/ unesco.
Oecd-Pisa (2007). Scientific competencies for the world of tomorrow. Vol 1. Analysis. Vol. 2 Data. París: Organization for Economic Cooperation and Development (OECD).
Pereda, Cecilia (2010). "Buenas prácticas: una modalidad de hacer políticas desde los centros". En Fernández, Tabaré (coord.) La desafiliación de la Educación Media y Superior de Uruguay. Montevideo: CSIC / UDELAR.
Pierson, Paul (2000a). ‘Increasing Returns, Path Dependence, and the Study of Politics’, American Political Science Review, 94, 2, 251–67. Pierson, Paul (2000b). "The Limits of Design: Explaining Institutional Origins and Change". Governance, 13, 4, 474–99
Rumberger, Russell (2004 ). "What can be done to reduce dropout rates?" En Orfield, Gary. (ed.) Dropouts in America. Confronting the Graduation Rate Crisis. Cambridge: Harvard Education Press.
Tenti Fanfani, Emilio; Frederic, Sabrina; Steinberg, Cora, et al (2009). Abandono escolar y políticas de inclusión en la educación secundaria. Buenos Aires: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (pnud) / International Institute for Educational Planning (iipe).
Terigi, Flavia (2009). "Segmentación Urbana y Educación en América latina. Aportes de Seis Estudios sobre Políticas de Inclusión Educativa en Seis Grandes Ciudades de la Región". Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE) vol. 7, nº 4. , pp. 28-47.
Trouvé, Héléne; Courtier, Yves; Etheridge, Francis y Olivier Saint_Jean (2001). "The path dependency theory: Analitical framework to study institutional integration. The case of France". International Journal of Integrated Care, vol.10, june., pp.2-9.