Semi-sovereign Presidentialism
Keywords:
Semi-sovereign Presidentialism, Policies, New Institutionalism, ChileAbstract
The article analyzes the institutional and political peculiarities of presidentialism in Chile since 1990, characterized by institutional constraints to the president's authority. They are expressed in three aspects: its authority towards the military and the former dictator, General Augusto Pinochet, who continued as commander of the Army for eight years, to the Senate and parastatal bodies, especially the Central Bank and the Constitutional Court, and in relation to the economic policies. These limitations lead us to qualify Chile as a ‘semi-sovereign’ presidentialism. It is a case study that integrates the perspective of the new institucionalism and policies and allows generalization to refine the mainstream view on the overwhelming authority of the president on the political system and the positive effects of growth in the political process.
Downloads
References
Abransches, Sergio H.H. de (1988). “Presidencialismo de Coalizao: O Dilema Instituciona Brasileiro”. Dados 31(1): 5-38.
Altman, David (2000). “The Politics of Coalition Formation and Survival in Multiparty Presidential Democracies. The Case of Uruguay, 1989-1999”. Party Politics. 6( 3): 259-283.
Andrade Geywitz, Carlos (1991). Reforma de la Constitución Política de la República de Chile de 1980. Santiago: Editorial Jurídica de Chile.
Bartels, Larry M. (2008). Unequal Democracy. The Political Economy of the New Guilded Age. Nueva York: Russell Sage Foundation –Princeton, Princeton University Press.
Bartolini, Stefano (1999). “Collusion, competition, and Democracy Part I”. Journal of Theoretical Politics 11(4): 435-470.
Bartolini, Stefano (2000). “Collusion, competition, and Democracy Part II”. Journal of Theoretical Politics 12(1): 33-65.
Bianchi L., Andrés (2009). “La autonomía del Banco Central de Chile”. Economía Chilena 13(3): 11-23.
Blanco, Rafael, (2003). “El programa de justicia del Gobierno de Eduardo Frei”, en: Muñoz, Oscar y Stefoni, Carolina (eds.) El Período del presidente Frei Ruiz-Tagle, Santiago: FLACSO-Editorial Universitaria, pp. 187-220.
Blondel, Jean (2002). “Party Government, Patronage, and Party Decline in Western Europe”, en: Gunther, Richard, Montero, José Ramón y Juan J. Linz (eds.) Political Parties. Old Concepts and New Challenges. Oxford: Oxford University Press, pp. 233-256.
Carmona Santander, Carlos, (2006). “Modificaciones al órgano presidencial que introduce la ley de Reforma Constitucional Nr.20.050”. Revista de Derecho Público 68: 85-129.
Chasquetti, Daniel (2003). “Democracia, multipartidismo y coaliciones en América Latina: evaluando la difícil combinación”, en: Lanzaro, Jorge (compilador) Tipos de presidencialismo y coaliciones política en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, pp. 319-359.
Collier, David (comp.) (1979). The new Authoritarianism in Latin America. Princeton: Princeton University Press.
Crouch, Colin (2011). The Strange Non-Death of Neoliberalism. Cambridge: Polity Press.
Couso, Javier (2003). “The politics of judicial review in Chile in the era of democratic transition, 1990–2002”. Democratization 10(4): 70-91.
Dahl, Robert A. (1971). Polyarchy. New Haven: Yale University Press.
Deheza, Grace Ivana (1998). “Gobiernos de coalición en el sistemas presidencial de América del Sur”, en Nohlen, Dieter y Mario Fernández (eds.) El presidencialismo renovado. Instituciones y cambio político en América Latina. Caracas: Nueva Sociedad, pp. 151-169
Eckstein, Harry, (1975). "Case Study and Theory in Political Theory", en F.I. Greenstein y N.W. Polsby (comp.) Handbook of Political Science, vol. 7. Reading, Mass.: Addison-Wesley, pp. 79-138.
Ferreira Rubio, Delia y Matteo Goretti (1996). “Cuando el presidente gobierna solo. Menem y los decretos de necesidad y urgencia hasta la Reforma Constitucional (Julio 1989-Agosto 1994)”. Desarrollo Económico 36(141): 443-474.
George, Alexander L. y Bennett, Andrew (2005). Case Studies and Theory Development in the Social Sciences, Cambridge: MIT Press.
Figueiredo, Argelina Cheibub, (2007). “Coalition governments in Brazilian Democracy”, research note. Brazilian Political Science Review 1(2): 186-216.
Foley, Michael (2000). The British presidency. Tony Blair and the politics of public leadership. Manchester: Manchester University Press.
Ffrench-Davis, Ricardo, (por aparecer). “Avances y retrocesos del desarrollo económico de Chile en los gobiernos de la Concertación por la Democracia”, en Rodrigo Contreras (ed.) Le Chili post-Pinochet. 20 ans de gouvernements de la Concertation de Partis pour la Démocratie. Paris: L’Harmattan.
Friedrich, Carl Joachim (1975). Gobierno Constitucional y Democracia. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.
Gamboa, Ricardo (2006). “El establecimiento del sistema binominal”. En Carlos Huneeus (2006). La Reforma al Sistema Binominal en Chile. Santiago: Konrad Adenauer Stiftung.
Garretón, Manuel Antonio y Roberto Garretón (2010). “La democracia incompleta: la realidad en Chile detrás de los rankings internacionales”. Revista de Ciencia Política 30(1): 115-148.
Gerring, John (2004). “What is a Case Study and What is it Good for?” American Political Science Review 98(2): 341-354.
Gutiérrez, Pablo y Daniel Zovatto (coordinadores) (2011). Financiamiento de los partidos políticos en América Latina. México: IDEA, OEA y UNAM.
Helmke, Gretchen y Steven Levitsky (eds.) (2006). Informal Institutions and Democracy. Lessons from Latin America. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Huneeus, Alexandra, (2010). “Judging from a Guilty Conscience: The Chilean Judiciary´s Human Rights Turn”. Law & Social Inquiry 35(1): 99-135.
Huneeus, Carlos (1985). La Unión de Centro Democrático y la transición a la democracia en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas-Siglo XXI Editores.
Huneeus, Carlos (2000). El régimen de Pinochet. Santiago: Editorial Sudamericana.
Huneeus, Carlos (2003). Chile, un país dividido. Santiago: Catalonia
Huneeus, Carlos (2005). “¿Por qué ha funcionado el presidencialismo en Chile?” Persona y Sociedad XIX(2): 11-53.
Huneeus, Carlos (compilador) (2006). La Reforma al Sistema Binominal en Chile. Santiago: Konrad Adenauer Stiftung.
Huneeus, Carlos (2010). “Los problemas de la representación política en Chile”. En Isidoro Cheresky (compilador) Ciudadanos y política en los albores del siglo XXI. Buenos Aires: Manantial & Clacso, pp.49-73.
Huneeus, Carlos (2013). “Variedades de governos de coalizão no presidencialismo. Chile, 1990-2010”. Dados. En prensa.
Kneip, Sascha (2011). “Constitutional courts as democratic actors and promoters of the rule of law: institutional prerequisites and normative foundations” Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft. Comparative Governance and Politics 5(1): 131-155.
Lanzaro, Jorge (2003). “Tipos de presidencialismo y modos de gobierno en América Latina”, en: Lanzaro, Jorge (compilador) Tipos de presidencialismo y coaliciones política en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, pp. 15-49.
Lepsius, M. Rainer (1982). “Institutional Structures and Political Culture”, en Döring, Herbert y Smith. Gordon (eds.) Party Government and Political Culture in Western Germany. Nueva York: St. Martin´s Press.
Lijphart, Arend (1971). “Comparative Politics and the Comparative Method”. American Political Science Review LXV(3): 682-693.
Lipset, Seymour Martin (1959). “Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy. American Political Science Review LIII(1): 69-105.
Lowi, Theodore (1985). The Personal Presidency. Ithaca: Cornell University Press.
Luna, Juan Pablo y David Altman (2011). “Uprooted but Stable: Chilean Parties and the Concept of Institutionalization”. Latin American Politics and Society 53(2): 1–28.
Mainwaring, Scott y Matthew S. Shugart (1994). “Juan J.Linz: presidencialismo y democracia. Una revisión crítica”. Desarrollo Económico 34(135): 397-418.
Mayorga, René Antonio (2003). “Presidencialismo parlamentarizado y gobiernos de coalición en Bolivia”, en: Jorge Lanzaro (coordinador) Tipos de presidencialismo y coaliciones política en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, pp.101-135.
Merkel, Wolfgang (1999). “Defekte Demokratien”, en: Wolfgang Merkel y Andreas Busch (eds.) Demokratie in Ost und West. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Merkel, Wolfgang y Alexander Petring (2012). “Politische Partizipation und demokratische Inklusion”. En Tobias Mörschel y Christian Krell (eds.) Demokratie in Deutschland. Berlín, Springer Verlag, pp. 93-119.
Negretto, Gabriel L. (2002). “¿Gobierna solo el Presidente? Poderes de derecreto y diseño institucional en Brasil y Argentina”. Desarrollo Económico 42(167): 377-404.
Negretto, Gabriel L. (2008). “Political Parties and Institutional Design: Explaining Constitutional Choice in Latin America”. British Journal of Political Science 39: 117–139.
OECD- Banco Mundial (2009). La educación superior en Chile, París.
O´Donnell, Guillermo (2007). “Accountability horizontal”. En Disonancias. Críticas democráticas a la democracia. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Peters, B. Guy (1996). “Political Institutions, Old and New”. En Goodin, Robert E. y Hans-Dieter Klingemann,¡ (eds.) A New Handbook of Political Science. Oxford: Oxford University Press, pp. 205-220.
Pierson, Paul (2000). “Increasing Returns, Path Dependence, and the Study of Politics”. American Political Science Review 94(2): 251-267.
Pierson, Paul (2004). Politics in Time. History, Institutions, and Social Analysis. Princeton: Princeton University Press.
Poguntke, Thomas y Webb, Paul (eds.) (2006). Presidentialization of Politics. A Comparative Study of Modern Democracies. Oxford: Oxford University Press.
Ríos, Lautaro (2006). “La gran reforma de la Ley Nº 20050 a la Constitución Política de Chile”. Gaceta Jurídica 307 (enero): 7-21.
Ríos, Lautaro (2007). “El poder del Tribunal Constitucional”. Revista de Derecho Público 69(I): 329-346.
Samuels, David J. y Matthew S. Shugart (2010). Presidents, Parties, and Prime Ministers. How the Separation of Powers Affects Party Organization and Behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
Shugart, Matthew S. y John M. Carey (1992). Presidents and Assemblies. Constitutional Design and Electoral Dynamics. Cambridge: Cambridge University Press.
Siavelis, Peter M. (2000). The President and Congress in Postauthoritarian Chile. Institutional Constraints to Democratic Consolidation. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.
Siavelis, Peter M. (2006). “Accommodating Informal Institutions and Chilean Democracy”, en Helmke y Levitsky (2006). Informal institutions and democracy: lessons from Latin America. Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press.
Silva, Patricio (1992). "Technocrats and politics in Chile: from the Chicago Boys to the CIEPLAN Monks". Journal of Latin American Studies 23(2): 385-410.
Silva, Patricio (2010). En nombre de la razón. Tecnócratas y Política en Chile. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Solimano, Andrés (2012). Chile and the Neoliberal Trap. Cambridge: Cambridge University Press.
Thibaut, Bernhard (1996). Präsidentialismus und Demokratie in Lateinamerika. Opladen: Leske + Budrich.
Zapata Larraín, Patricio (2008). Justicia Constitucional. Teoría y práctica en el derecho chileno y comparado. Santiago: Editorial Jurídica de Chile.
Zúñiga Urbina, Francisco (coordinador) (2005). Reforma constitucional. Santiago: LexisNexis.